Boekverslagen enzo…

20150420_121602(0)

Nu de kinderen met de 1-million-word-challenge aan het lezen zijn, wil ik ook graag dat daarvan iets bewaard blijft. Niets is echter zo dodelijk voor het leesplezier als na elk boek een leesverslag te moeten maken…

 

Daarom vraag ik de kinderen om na elk boek slechts 1 zin op te schrijven over het boek. Deze zin is een antwoord op een vraag die een beroep doet op de hogere denkorde vaardigheden, zoals je deze in de Taxonomie van Bloom terug ziet. Bijvoorbeeld:

Met welk karakter uit dit boek zou jij bevriend willen zijn? Vertel waarom!

Met dit type vragen heb ik een logboekblad gemaakt, voor de eerste 6 boeken:

Boekenlogboek tot 6

In plaats van boekverslagen vraag ik 1x per maand een verwerking van de kinderen bij 1 zelfgekozen boek. Hieronder 3 tips hiervoor, dan kun je alvast een poosje vooruit:

  • Laat kinderen een nieuwe omslag voor het boek tekenen
  • Laat kinderen een boekrecept maken:
    • een lijstje met ingrediënten zoals bijvoorbeeld: een snufje geheimzinnigheid, een flinke hoeveelheid griezels en een vleugje humor
    • een gebruiksaanwijzing: doe een flinke hoeveelheid griezels in een kom, zeef er een snufje geheimzinnigheid over etc.
    • Laat de recepten tussen de gelezen boeken doen, dat is weer een mooie stimulans voor andere kinderen om het boek te kiezen!
  • Laat kinderen tijdens het lezen van het boek mooie, leuke en grappige quotes noteren. Hiervan maken ze een mooi verzamelblad.

Natuurlijk heb ik niet alles zelfbedacht, dus kijk vooral eens op Pinterest om er plaatjes bij te zien! Via deze link ga je direct naar mijn bord omtrent ‘lezen’

Pinterest Lezen

 

Dit bericht is geplaatst in groep 6/7, inspiratie, leesbevordering, Leren Leren en getagd , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>