Faalangst en het brein

Door Luke Fritz via Flickr

Door Luke Fritz via Flickr

Iedere leerkracht weet dat hun leerlingen een veilige omgeving nodig hebben om te kunnen leren. Hoe komt dat precies?

Wanneer je in een stressvolle situatie bent, licht in je brein de amygdala op. Dit hersengebied heeft te maken met het geheugen, maar is ook verantwoordelijk voor het interpreteren van informatie van je zintuigen en het hieraan koppelen van emoties. In een situatie die angst oproept leidt dit tot de vecht, vlucht of bevries respons. Een reactie die uiterst belangrijk is als er een leeuw op je afkomt. Maar wellicht minder handig als je een toets moet maken.

Voor het thema ‘leren leren’ heb ik hierover een les ontwikkeld. Hierin onderzoeken de leerlingen wanneer zij angstig zijn en wat zij dan lichamelijk ervaren. We bespreken enkele concrete dingen die leerlingen kunnen doen wanneer ze door ( faal-) angst niet meer goed kunnen nadenken:

Leeg je werkgeheugen!

Wanneer je een moeilijke toets moet maken, zit je werkgeheugen vol met angstige gedachten (dit lukt me nooit, ik haal vast een onvoldoende, ik kan het niet) Hierdoor kun je minder goed nadenken. Je werkgeheugen heeft een capaciteit van ongeveer 5 a 7 items. Deze ruimte heb je nodig om bijvoorbeeld bewerkingen uit te voeren bij rekenen. Of om de informatie die je leest in de toets te combineren met informatie die je ophaalt uit je lange termijn geheugen.

Wat kun je doen? Schrijf deze gedachten voordat de toets begint op een blaadje. Als het is opgeschreven hoef je deze gedachten niet de hele tijd vast te houden. Daardoor is er meer ruimte om na te denken en kun je de toets beter maken.

Oefen

Oefen de dingen die je eng vindt. En bouw dit op. Dus doe die spreekbeurt eerst voor de spiegel, dan voor je ouders, vervolgens voor het hele gezin en dan pas op school. Vraag de leerkracht om een oefentoets, zodat je weet wat voor type vragen je kunt verwachten.

Zorg voor een prettige leeromgeving

Maak het jezelf comfortabel als je gaat leren. Zorg voor een rustige en opgeruimde werkplek. Thuis kun je meer sfeer maken door fijne muziek aan te zetten. Op school kun je vragen of je gebruik mag maken van een stilte-werkplek, of oorkappen gebruiken als je dat prettig vindt.

Heb je interesse in de uitgewerkte les met werkbladen voor de leerling, schrijf dan een berichtje en ik stuur het je toe!

 

Meer weten over faalangst? Dit zijn prima boeken om je hierin te verdiepen:

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in breinvriendelijk leren, groep 6/7, hersenvriendelijk leren, Leren Leren en getagd , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Faalangst en het brein

  1. Vicky Barendse zegt:

    Beste Cora,

    Ik ben geïnteresseerd in de lessen over het thema leren leren. Zou u hier wat meer informatie over kunnen sturen?

    Mvg,
    Vicky Barendse

  2. Lucienne zegt:

    Hoi Cora,

    Interessant artikel. Ik heb zeker interesse in de uitgewerkte les met werkbladen.
    Ik hoor graag van je.

    Groetjes Lucienne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>