Leren Leren

Om te leren moet je je hersens gebruiken. Natuurlijk. Maar leren we kinderen wel aan ‘hoe’ zij moeten leren? Om informatie blijvend in je hoofd te krijgen zijn zowel woorden als beelden nodig, is het plaatsen in een bekende context nodig en zorgt herhaling ervoor dat het ook op de lange termijn beklijft.

Het is belangrijk om kinderen hiervoor strategieën te bieden. Hoe krijg je bijvoorbeeld de steden en rivieren van je topografie je hoofd in? Hieronder enkele tips om dit ( met de klas) te leren, deels uit eigen ervaring en deels van de site die ontzettend de moeite waard is als het gaat om leer- en huiswerk strategieën; www.lereniseenmakkie.nl

  • Maak gebruik van bestaande ezelsbruggetjes, of verzin ze zelf: Voorbeeld: TV-TAS staat voor de volgorde van de Waddeneilanden: Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog
  • Maak er een riedeltje van: Almelo, Hengelo, Enschede, Oldenzaal
  • Visualiseer: Deventer: De Vent is er: Er ligt een vent ( met een hoed, baard, gele broek, maak het zo gek mogelijk!) in de bocht van de IJssel
  • Gebruik je motoriek: laat je overhoren en spring op een denkbeeldige landkaart naar de goede plaatsen ( of teken hem met stoepkrijt op het plein)
  • Zorg voor context en betekenis: Harderwijk, daar is het Dolfinarium, dat moet dus wel bij het water liggen
  • Herhalen en uitbreiden: leer steeds 5 plaatsen tegelijk: herhaal de volgende dag en pak er 5 bij. Plan dit goed zodat je op tijd klaar bent voor de toets!
Dit bericht is geplaatst in breinvriendelijk leren, hersenvriendelijk leren, interessante links, Leren Leren en getagd , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>