Samenwerken en techniek!

Ben je op zoek naar een techniekproject? Wil je de kinderen in je klas samen laten werken op een zinnige manier? En heb je dan ook nog veel verschillende niveaus in je groep? (wie niet…) 

STIP

Dan zijn de STIP- projecten, ontwikkeld in samenwerking met Universiteit Twente, iets voor jou.

Stip staat voor: Samenwerken tijdens Taak-, Inhoud- en Procesdifferentiatie. Een hele mond vol inderdaad! Daarom hieronder een kleine toelichting. Daarna kun je ongetwijfeld niet wachten om de link te volgen 😉

Er zijn voor groep 6 zes verschillende projecten uitgewerkt, onder andere over magnetisme, geluid, zintuigen en drijven en zinken. Elk project bestaat uit 2 lessen. Je kunt de projecten ook prima inzetten in groep 5 of 7.

Hoe werkt het?

In les 1 worden onderzoekstaken uitgevoerd door 5 expertgroepen. Deze deel je in op verschillende niveaus: er is een bovengemiddelde groep, drie gemiddelde groepen en een benedengemiddelde groep. De taak die de groepen krijgen verschillen op taakniveau, cognitief niveau én op het gevraagde proces.

Zo wordt van de bovengemiddelde groep gevraagd om abstracte en complexe zaken te bestuderen zoals ‘hoe werkt een elektro-magneet?’ De benedengemiddelde groep buigt zich over de werking van een magneet.

Ook de taak verschilt: de benedengemiddelde groep zoekt uit wat wel/ niet wordt aangetrokken door een magneet. De bovengemiddelde groep bedenkt op welke manieren je een elekro-magneet sterker zou kunnen maken. Dit laatste vraagt complexe denkvaardigheden zoals analyseren, creëren en evalueren. (taxonomie van Bloom)

Bij de bovengemiddelde groep begeleid je door te coachen, vragen te stellen, aan het denken te zetten. Zij zoeken zelf uit hoe ze het willen aanpakken. Bij de benedengemiddelde groep geeft je een duidelijke instructie in kleine stappen, daarmee gaan ze aan het werk.

In les twee worden de 5 homogene groepen omgevormd tot 5 heterogene groepen. Er zitten per groep nu kinderen bij elkaar uit de vijf verschillende expertgroepen. En allemaal hebben ze een stuk informatie om de opdracht in de tweede les tot een goed einde te brengen!

Volg deze link voor uitgebreide toelichting én de lessen:

STIP technieklessen

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in breinvriendelijk leren, combinatiegroep, Geen categorie, Hoogbegaafdenonderwijs, inspiratie, interessante links, Leren Leren en getagd , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>