Slimme Kleuters

Ik geef geruime tijd les aan hoogbegaafde kinderen, waarvan de eerste 3 a 4 jaren aan kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.  Inmiddels heb ik naast de theoretische kennis ook veel praktijkervaring opgedaan met deze groep. Sinds augustus 2012 beheer ik een site over Slimme Kleuters. Hier vind je allerlei informatie over signaleren, thema’s, materialen en nog veel meer.

Neem eens een kijkje op www.slimmekleuters.nl

Ook verzorg ik scholing voor basisscholen die er werk van willen maken om deze jonge kinderen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Heeft u interesse in de onderstaande workshops, neem dan even contact op via deze site, of bel even op 06-29265357

Signaleren kun je leren; ontdek de Slimme Kleuters in jouw groep ( 3 uur)

Het signaleren van Slimme Kleuters in de groep is nog niet zo eenvoudig. Slimme Kleuters passen zich in korte tijd feilloos aan. Aan jou als leerkracht de kunst om te observeren en alert te zijn op signalen van een ontwikkelingsvoorsprong.

Cora Hansen geeft sinds enkele jaren les aan jonge kinderen op de hoogbegaafdenafdeling van de basisschool. In die tijd heeft ze veel, maar vooral zeer verschillende kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong begeleid. Toch zijn er heel wat kenmerken te noemen die bij een groot deel van deze kleuters waarneembaar zijn. In deze training geeft Cora de praktische vertaling (met veel voorbeelden) van de kenmerkenlijstjes die je in de vakliteratuur over kleuters kunt vinden.

Daarnaast kijken we naar de rol van het  LVS en hoe je tijdens het wen-gesprek kunt doorvragen naar een eventuele ontwikkelingsvoorsprong. Ook bespreken we hoe en wanneer je signaleringsinstrumenten kunt inzetten zoals het DHH,  SIDI –R, en Surplus.

Aan het eind van de workshop heb je een goed overzicht van de kenmerken van Slimme Kleuters, hoe je dit terug ziet in de praktijk en wat de vervolgstappen zijn wanneer je het vermoeden hebt van een ontwikkelingsvoorsprong.

 

10 gouden regels voor het begeleiden van Slimme Kleuters ( 3 uur)

In het eerste deel van deze training gaan we in op het omgaan met Slimme Kleuters. Met een goede benadering  kun je latere problemen op het gebied van onderpresteren, faalangst en motivatie voorkomen.

Daarnaast krijg je veel tips voor de praktijk van elke dag: Wat laat je een kleuter doen die toe is aan rekenen en lezen? Hoe stel je vragen zodat de kleuter aan het denken wordt gezet? Hoe breng je uitdaging aan, zelfs tijdens momenten zoals fruit eten, de jassen pakken etc.?

In het tweede deel van de training gaan we praktisch aan de slag, met een of meer van onderstaande activiteiten:

  • Creatief inzetten van ontwikkelingsmaterialen
  • Werken met denksleutels
  • Uitproberen van diverse smartgames
  • Verkennen van geschikte websites
  • Bekijken van uitgaven voor hoogbegaafden
  • Bedenken van geschikte reken- en taalopdrachten

Aan het eind van de dag ga je naar huis met een goed gevulde gereedschapskist, vol ideeën om de volgende dag in de klas direct toe te passen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>